Friday 21 December 2012

Pengkuliahan berakhir

Hurm..lama aku tak mencoret sesuatu dalam laman ini. Kenapa? Sebab idea aku sangat kontang, dan aku tak tahu apa yang perlu aku tulis untuk tatapan aku dan kawan-kawan yang ikut aku.

ok! semalam bersamaan 20/12/2012 jam5 petang tamatlah sudah sesi pengkuliahan aku dan teman seperjuangan yang bakal menjalani ujian praktikum selama 4bulan. Perasaan sedih mesti ada, sebab aku dah tak dapat lagi nak pergi kelas, ponteng kelas, lambat pergi kelas, lepak sembang dengan kawan- kawan dalam kelas, meresap ilmu dalam kelas, dengar leteran nasihat daripada pensyarah, membuat nota cincai dalam kelas. Rindu, ye! mungkin bila aku melangkah keluar dari pintu gerbang unibersiti aku, jam itu aku akan rasa rindu. Its my destiny. song song and sing... Cehhh!..

4tahun aku memenjarakan diri aku jauh dari tanah kelahiranku untuk segulung ijazah (feeling macam belajaq kat obersee) ye! gila aku rasa, payah, senang, sedih, suka, duka, apa tah lagi perasaan angpa isi la sendirik..
Pengalaman itu sangat berharga, tiada tandingan walaupun kau sogokkan dengan wang berbillion nilaiannya.

Itu pengalaman, kau tak boleh rampas dari aku.
Itu pengalaman, hanya aku yang merasa.
Itu pengalaman, kau nak, kau cari sendiri.
Itu pengalaman, akan aku simpan sehingga akhir hayatku.

Di sini, aku belajar apa itu rindu bila berjauhan dengan keluarga,
Di sini, aku belajar apa itu harga nilai sepuluhsen, (kes jimat cermat le ni)
Di sini, aku belajar apa itu bangun pagi tanpa dikejut puan emak dan incik abah,
Di sini, aku belajar apa itu iman,
Di sini, aku belajar apa itu berdikari,
Di sini, aku belajar apa itu pembuatan keputusan,
Di sini, aku belajar apa itu rantaian kasih dan sayang,
Di sini, aku belajar apa itu kerenah dan gelagat manusia,
Di sini......................................................
Di sini banyak yang aku belajar, secara pemerhatian, secara pengalaman, secara logikal akal, secara teori....

Terima Kasih...institusi ini sangat menakjubkan, dan penghuninya sangat membanggakan.

#lepas tamat sesi pengajaran dan pembelajaran aku dan kawan-kawan akan menghadapi ujian kemantapan minda dan jiwa, ucapan aku, semoga kalian maju jaya. Harap ini kali terakhir untuk kita melangkah ke dalam mahkamah peperiksaan. Yakin pada diri..



1 comment: